RETTIGHETER I GRUNNSKOLEN
§ 2-6. Opplæring i tegn-språk – på lovdata.no
§ 2-16. Opplæring i hvordan man bruker alternativ og supplerende kommunikasjon – på lovdata.no
Rett til å fjerne opptil 10 dager med fravær – les mer på udir.no
RETTIGHETER PÅ VIDEREGÅENDE
§ 3-9. Opplæring i tegn-språk – på lovdata.no
§ 3-10. Opplæring i punkt-skrift -på lovdata.no
§ 3-13. Opplæring i hvordan man bruker alternativ og supplerende kommunikasjon – på lovdata.no
§ 5-1. Rett til spesial-undervisning – lovdata.no:
Elever som ikke får et godt nok utbytte av den ordinære opplæringen, har rett på spesial-undervisning.
Det skal legges vekt på utviklings-mulighetene til eleven. Eleven skal få et forsvarlig utbytte av opplæringen. Og det skal gis realistiske mål.
Elever med spesial-undervisning skal ha det samme totale antall undervisnings-timer som andre elever.
Salamanca-erklæringen og spesial-undervisning – naku.no:
Mange land har gått sammen i FN (de Forente Nasjoner) for å finne ut hvordan elever med nedsatt funksjonsevne kan lære det de trenger på skolen.
Denne avtalen heter Salamanca-erklæringen. I avtalen står det noen regler for hvordan undervisningen bør være.
Det viktigste med Salamanca-erklæringen, er at vanlige skoler skal kunne møte alle barn og gi de en god nok opplæring.
Hvis det for eksempel er vanskelig for deg å følge den ordinære opplæringen, skal skolen tilrettelegge for deg slik at dette blir enklere.